Penganjur Ratu Universe isytihar Filipina pemenang sebenar Kostum Kebangsaan Terbaik

Pemenang Kostum Kebangsaan Terbaik, Ratu Filipina (kiri). Ratu Malaysia (kanan) diumumkan sebagai pemenang dalam satu kesilapan sebelum ini.

MANILA: Hos Ratu Universe Steve Harvey tidak silap mengumumkan Ratu Filipina Gazini Ganados sebagai pemenang anugerah Kostum Kebangsaan Terbaik dan bukan Ratu Malaysia Shweta Sekhon.

Ini diumumkan setelah rakyat Malaysia bersorak meraikan kemenangan kostum kebangsaan terbaik di acara Ratu Universe 2019 yang berlangsung di Atlanta, Amerika Syarikat, hari ini (9 Dis).

Satu pengumuman di Twitter oleh pihak penganjur tidak lama kemudian terus meranapkan harapan Malaysia untuk sekurang-kurangnya memenangi salah satu kategori yang dipertandingkan.

Menurut catatan di akaun @MissUniverse:’Hos acara Steve Harvey sememangnya menyebut nama pemenang Kostum Kebangsaan Terbaik yang betul iaitu Gazini Ganados dari Filipina. Tahniah, Gazini.’

Namun tidak dijelaskan sebab pihak penganjur menyiapkan wakil Malaysia, Shweta Sekhon di bahagian tepi pentas untuk ditemu ramah bersama kostumnya.

Semasa pengumuman secara langsung, Steve telah membaca pemenangnya, Ratu Filipina dengan betul. Malah skrin di belakang juga menunjukkan foto Gazini dalam kostumnya yang diilhamkan daripada burung helang.

Persoalannya, mengapa pihak penganjur mengelirukan berjuta-juta orang yang menonton di seluruh dunia dengan membawa masuk Ratu Malaysia dan kostumnya? Malah Steve juga bertanyakan konsep kostum tersebut, seolah-olah Shweta sememangnya adalah pemenang rasmi.

Pada edisi tahun ini, peserta Afrika Selatan, Zozibini Tunzi diumumkan sebagai Miss Universe manakala tempat kedua milik Puerto Rico dan ketiga, Mexico.

Pada 2015, Steve yang sudah lima tahun mengendalikan pertandingan berprestij itu, pernah melakukan kesilapan yang sama apabila tersalah menyebut nama pemenang bagi Ratu Universe 2015, sebagai Ratu Colombia Ariadna Gutiérrez, yang mana pemenang sebenar adalah Ratu Filipina Pia Wurtzbach.

Agensi berita

Awak juga mungkin ingin melihat...

Beri Komen

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *